2 Maanden Remote Studeren in Kenia met Charlie’s Travels!

“Een reis winnen, dat hoor je niet vaak. En dat nota bene in Corona tijd! In een maand tijd regelden we alles: van vaccinaties tot toch maar even een nieuwe zonnebril. We hadden allebei nog nooit een voet op het Afrikaanse continent gezet dus we wisten niet wat ons te wachten stond. Zijn alle clichés over Afrika waar? Is het eigenlijk wel veilig? We moeten ook nog studeren, maar is dat überhaupt mogelijk? Op 1 april gingen we het avontuur aan.”

Martijn en Janique zijn de winnaars van Charlie’s Travels’ winactie eind vorig jaar. Zij wonnen 2 maanden ‘remote studeren’ in Kenia!
Tijdens hun reis hebben Martijn en Janique een blog bijgehouden waarin ze hun Keniaans avontuur in detail delen.

Weekend 3: Lake Naivasha

Onze eerste trip buiten Nairobi was naar Lake Naivasha. De rit naar Lake Naivasha duurt zo’n 2 tot 2,5 uur waarbij we een tussenstop inlasten om te lunchen met uitzicht op de Great Rift Valley. Helaas werd onze taxi onderweg aan de kant gezet door de politie. Wij droegen op dat moment geen gordel en dit leverde ons aanvankelijk een boete op van 20.000 Keniaanse Shilling (KES), wat ruim €150 is. Gelukkig valt hier altijd te onderhandelen over de prijs en had onze agent ook profijt van een regeling buiten de boekjes. Op deze manier hebben we de boete kunnen afdingen tot een schappelijke KES1000 (€7-8). Klein verschilletje maar!

In Lake Naivasha was het veel warmer dan in Nairobi. Eenmaal gesetteld hebben we gelijk een boottour geboekt om wat hippo’s en vogels te spotten. We huurden ook alvast mountainbikes voor de volgende dag. We konden eten in het restaurant en het eten was heeeerlijk! Even wat anders dan rijst met linzen.

Zaterdagochtend zijn we vroeg opgestaan, om op onze gehuurde mountainbikes Hell’s Gate National Park te verkennen. Het park is onder andere het decor waar een deel van de Lion King op gebaseerd is, en dat is niet voor niets! Aangekomen bij het park beslisten we om er met een gids doorheen te fietsen. Samen hebben we de hele ochtend nodig gehad voor de ongeveer 20 km lange fietstocht waar we weer diverse dieren op minimale afstand konden bewonderen.

Beelden van de rotsen in Hell’s Gate

Vol goede moed waagden we weer een poging om om 7:00 aan het ontbijt te zitten. Dit keer met succes! De avond ervoor hadden we een taxi kunnen regelen die ons naar Mount Longonot wilde brengen, op ons wilde wachten terwijl wij de krater aan het beklimmen waren en ons vervolgens terug in Nairobi wilde afzetten. Na elke 5 stappen moesten we naar lucht happen, maar al met al bleken we redelijk goede atleten. Waar de geschatte tijd voor de tocht op 4 uur ligt, stonden wij na 3 uurtjes al weer beneden. Zoals gewoonlijk was ook de terugweg weer een activiteit an sich. Een gekantelde vrachtwagen, uitgestrekte theevelden en baboons langs de weg waren dit keer allemaal inbegrepen. Zolang je niet te veel met de chauffeur mee keek en op het (zwaar ongeregelde) verkeer lette, was het weer een erg comfortabele rit!

Weekend 4: Mount Suswa

Op naar Suswa! Met een grote groep van 16 man vertrokken we vroeg met de auto naar Suswa. De lockdown gold nog steeds, dus we hadden een brief nodig om de county uit te mogen. Gelukkig konden we zonder problemen de grens over en maakten we een lunch stop bij de Great Rift Valley. Hier heb je een mooi uitgestrekt uitzicht over de vallei. We kwamen na een 5 uur durende rit aan bij de Maasai Conservancy. Jackson stond ons op te wachten om ons te begeleiden naar onze campingplek… bovenop Mount Suswa! Het uitzicht hier was adembenemend. Het was al laat dus we moesten snel onze tenten opzetten voor het donker werd. De avond werd afgesloten met heel wat bieries om zo de volgende dag wakker te worden met een ietswat katerig hoofd. Dat kon de pret niet drukken want er stond een motertour gepland! Iedereen mocht proberen zelf motor te rijden, maar voor de meesten waren de wegen net wat te moeilijk. Dat was niet erg want de Maasai stonden klaar om ons achterop te nemen. Na deze motortocht was het alweer tijd om onze spullen te pakken en terug te keren naar Nairobi.

Weekend 5: Amboseli

Samen met Julia en Merel -die stage lopen bij Charlie’s- vertrokken we vrijdag in de vroege ochtend al naar Amboseli. Onze ranger Kaka stond klaar met zijn safari-bus en iedereen was enthousiast om te vertrekken. Het was een 6 uur durende rit, maar van verveling geen sprake. Rijden door Kenia is al een gebeurtenis op zich. Zo kwamen we op de heenweg al zebra’s, giraffen, apen, en natuurlijk heel veel geiten en koeien tegen. Om een uurtje of 1 kwamen we aan bij onze lodge, net buiten het nationale park.

De eerste safari zou om half 4 beginnen dus we hadden nog alle tijd om de bar te verkennen en daarna met wat bieries aan het zwembad te liggen. Vanuit ons zwembad had je een prachtig uitzicht op de Kilimanjaro! Om half 4 kon de safari beginnen. Het was een 7 minuten durende hobbelige weg naar het park toe, heel dichtbij dus! Eenmaal in het park aangekomen was de Kilimanjaro heel duidelijk te zien. Het was erg druk in het park, alsof we in een treintje van jeeps reden.

Olifant in Amboseli met de Kilimanjaro op de achtergrond

Amboseli staat bekend om haar grijze olifanten, en die zagen we! Toen het begon te schemeren reden we terug richting lodge. De volgende dag begonnen we weer vroeg met een safari. Om 7 uur stipt reden we het park weer in. Ons doel: hyena’s, cheeta’s en leeuwen. We hadden een lunch boxje mee van het hotel en kloven rond de middag een lekker kippetje af op het uitzichtpunt. Deze dag was het stukken rustiger in het park en konden we echt genieten van de olifanten op een meter van onze auto. Zelfs Kaka werd er een beetje bang van. Helaas was het bewolkt en zagen we daardoor de Kilimanjaro niet. We zagen wel, naast de vele olifanten, een hele grote familie aap, familie nijlpaard, veel zebra’s en wildebeests. ’s Avonds kregen we het nieuws dat de lockdown voorbij was en dat zondag alles open zou gaan! Zondag was ook de dag dat we terugkeerden naar Nairobi om vervolgens het weekend in een van onze lievelings bars, de Alchemist, af te sluiten.

Weekend 6: Diani Beach

Hoewel we ruim twee weken in Diani zijn geweest (en het hier heel erg naar onze zin hadden), kunnen we hier vrij kort over zijn en de foto’s voor zich laten spreken. De warmte, prachtige stranden en de heldere zee hebben ervoor gezorgd dat ons heerlijke leventje hier op een nog rustiger tempo verderging. De meeste dagen zagen er eigenlijk hetzelfde uit: studeren, zwembad, strand, uiteten en vervolgens eindigen in één van de gezellige barretjes.

De hoeveelheid heerlijke vis die wij hier tegen spot prijzen hebben
gegeten is ongekend. We zijn ook eens ‘s morgens vroeg met een visser mee geweest om zelf
te gaan vissen. Onze vangst lieten we dan later op de dag bereiden door onze kok.

Laatste weekend: Maasai Mara

Nadat we twee weken lang hadden kunnen bijkomen aan de kust, waren we wel klaar voor een nieuwe safari. Na de prachtige trips naar Amboseli, Hell’s gate en Nairobi National Park ontbraken de cheeta’s en luipaarden nog op ons lijstje van dieren die we absoluut wilden zien. Bovendien telden de twee leeuwen die we in Nairobi National Park zagen niet écht mee, vanwege de enorme GPS-halsbanden die zij droegen. De opdracht voor onze gids Alfred was dus duidelijk, op zoek naar katten!

Wij beseften maar al te goed dat we op het punt waren aangekomen, dat we lastige toeristen waren geworden die geen genoegen meer namen met een giraffe en een zebra. Gelukkig had Alfred er zin in en was hij ook enthousiast over onze opdracht. We gingen immers naar het national park met de grootste diversiteit aan wildlife, dat door vele reizigers al in een veel eerder stadium van de reis bezocht zal worden. De reden dat wij dit nog niet gedaan hadden, is dat het park onbereikbaar was vanuit Nairobi tijdens de lockdown. De zoektocht naar katten begon moeizaam. Door de minimale hoeveelheid toeristen in het park, leverde het walkie talkie-netwerk tussen de gidsen weinig op. Bovendien heeft het minimale off-road verkeer van de afgelopen weken gezorgd voor veel begroeide en moeilijk begaanbare wegen. Voordeel hiervan was het échte safari gevoel waarbij je in de middle of nowhere op zoek gaat naar dieren, zonder in een treintje van voertuigen te rijden.

Vanaf de lunch werd onze tocht steeds succesvoller. Na al een aantal cheeta’s en leeuwen op ruim 100 meter afstand gezien te hebben, vonden we eindelijk een groep van 12 slapende leeuwen, waar we van dichtbij een kijkje konden nemen. Ook de cheeta’s lieten zich op het eind van de dag nog van dichtbij zien. Helaas zaten luipaarden er voor ons niet in. Die kunnen wij dus toevoegen aan de inmiddels hele lang lijst met redenen om in de toekomst weer terug te komen naar Kenia!

Game Drive in Amboseli

Bedankt Kenia, en tot ziens!

Na twee maanden zat onze reis er dan op. Waar wij bij voorbaat dachten dat twee maanden naar het buitenland gaan ontzettend lang is, realiseren wij ons nu dat de tijd gevlogen is. Kenia is een ontzettend mooi en divers land. Wij hebben hier ongelofelijk veel meegemaakt en houden de beste herinneringen over aan deze reis. Ondanks dat hebben wij nog lang niet alles kunnen doen wat Kenia te bieden heeft en willen wij hier in de toekomst zeker nog terug komen! Buiten het reizen om, zijn wij natuurlijk ook nog druk bezig geweest met onze studies gedurende de afgelopen twee maanden. Dit is ons verbazingwekkend goed afgegaan en de faciliteiten die Nairobi (en Charlie’s Travels natuurlijk!) aanbieden zijn uitstekend. Wij willen Charlie’s Travels nogmaals bedanken voor de geweldige tijd die wij hier hebben gehad, en hopelijk tot snel!

WIL JIJ EEN GELIJKAARDIG AVONTUUR BELEVEN? START EEN WHATSAPP GESPREK MET ONZE KENIA EXPERTS!

(Klik rechtsonderin op de WhatsApp knop om een gesprek te starten)
Open chat
Kan ik je helpen?
Hi avonturier! Stuur ons gerust een WhatsApp berichtje op +254796535342, we helpen je graag verder! We zijn van maandag tot en met vrijdag tijdens kantooruren beschikbaar. Cheers!