Mijn tweede lustrumreis naar Kenia en Tanzania in 11 vlogs

Waar gaat de lustrumreis naartoe als één van de JC’ers een off the beaten track reisbureau in Oost-Afrika runt?! That’s right: mijn 2e lustrumreis naar Kenia en Tanzania mocht ik van A tot Z organiseren! Inzicht werd gevraagd, niet gegeven. Deze reis is door mijzelf ontdekt en ontwikkeld en na jarenlange ervaring als travel designer werd ik door de mannen op de proef gesteld. Het adagium van deze mannige lustrumreis: Afzien Verbroedert!

Vlog 1: nightlife Nairobi, mijn beste maten leren danzzzen

Ik vind het supervet om éindelijk aan mijn maten te laten zien waar ik de afgelopen 4 jaar mee bezig ben geweest! Zoals het een lustrumreis betaamt, hangen we de eerste dagen en nachten in de gordijnen. Daggeren, twerken, het zou eigenlijk als aparte activiteit in een lustrumreis-itinerary moeten worden opgenomen. Twee hele avonden lang schuurden we lam tegen grote, ronde billen. Een warm, swingend welkom! 🙂

Vlog 2: stofhappen in de woestijn rondom de Kilimanjaro!

Na een paar dagen knallen in mijn thuisbasis Nairobi, is het tijd om mijn beste maten te introduceren aan één van de meest populaire Charlie’s Travels-ervaringen die ik hier de afgelopen tijd heb ontwikkeld. Het is tijd voor een motorsafari!

Op de boxers van Charlie’s Travels reizen we af naar het zuiden van Kenia, waar we blijven slapen bij de lokale Maasai in één van de grotere Manyatta’s in de regio. Aldaar komen we bij van onze nachtelijke escapades in Nairobi op een unieke manier: met de Kilimanjaro op de achtergrond wordt de geit geslacht en drinken we Maasai-thee (ietsjes aangelengd met sterkedrank). Het moge duidelijk zijn: onze tweede lustrumreis is nu echt begonnen!

Vlog 3: motorsafari in Tanzania, survival of the fittest!

Onze tweede dag crossen! De meesten van ons hebben het trucje nu door. How manly it may seem, dit is het bewijs dat een motorsafari ook prima te doen is voor meisjes. Het zal je misschien verbazen, maar we hebben ook genoeg families die de woestenij trotseren op een tweewieler. Mama’s kiezen vaak voor de veilige optie: lekker achterop bij een Maasai. Het is alsof je bij de kapper zit: die gasten lullen de oren van je kop tijdens zo’n ritje.

Ik heb het al eerder genoemd: de Kenia-Tanzania route die ik hier heb ontwikkeld is geniaal. We steken langs de Kili de grens over naar Moshi Town. Vanuit hier gaan we door het Usambara-gebergte kaarsrecht op ons doel af: tropical beaches en oase-achtige zandbanken bomvol chooky lookoo’s. Livingstone kan hier een puntje aan zuigen.

Next stop: TANZANIA!

Vlog 4: border crossing Tanzania naar de Kilimanjaro

Nieuwe tracks creëren en standaard routes op de schop nemen is de reden dat ik een reisbureau ben gestart! Urenlang kan ik verwonderd naar landkaarten kijken en me een voorstelling maken bij gebieden die ik nog niet heb gezien. Jaren geleden heb ik de motor in Zanzibar op de boot gegooid terug naar het vasteland, en ben ik door de bergen teruggereden naar Kenia. In het Usambara-gebergte werd ik verwelkomd en rondgeleid door Charles en Olivier, die daar op een houtfabriek werkten. Nieuwe ontdekkingen delen met reislustige avonturiers is waar mijn hart sneller van gaat kloppen. Inmiddels hebben een goed aantal CT-reizigers de bergen getrotseerd!

We laten Kenia achter ons. Pionierend steken we vanuit Amboseli door naar Tanzania. Voordat een fysieke ontbering in de bergen de lachende mannengroep nader tot elkaar brengt, borrelen we onszelf moed in aan de voet de van Kilimanjaro. Moshi is een charmant en knus Afrikaans stadje dat me veel aan mijn ouwe stadsie Kisumu doet denken. Het leven van alledag trekt aan ons voorbij, bij zonsondergang drinken we een biertje op de ouwe spoorweg met uitzicht op de Kili, en ‘s avonds wachten we ouderwets lang op ons eten. TIA 😉

Vlog 5: aan de foothills van de Kilimanjaro: Moshi!

Al dagen konden we ‘m zien vanuit de verte, maar nu zijn we echt aangekomen aan de voet van de machtige Mount Kilimanjaro, de hoogste berg van Afrika. In dit tropische gebied wandel je door de koffieplantages en regenwouden en ontmoet je megaveel mensen uit communities die hier wonen en werken.

Nu we toch op brommer-rij-afstand van Moshi zijn, trappen we ‘m aan en verkennen we dit charmante stadje met een Afrikaans-gezellige sfeer. Dit is het startpunt voor de Kili-klimmers en safari-gangers. Overal vind je mensen op straat en er zijn tal van goede restaurants en toffe barretjes.

Vlog 6: verbroedering in de Usambara Mountains

Dit is één van de meest off the beaten track ervaringen die ik de afgelopen jaren heb ontwikkeld: rondtrekken door het Usambara-gebergte! Hier komen bijna geen andere reizigers. Als onderdeel van de Keniaans-Tanzaniaanse bush-2-beach-route reizen we van het noorden naar het zuiden, om uiteindelijk uit te komen bij het strand.

Na een aardige wandeltochtje (verbroedering!) komen we aan bij bij onze accommodatie: ‘MamboViewPoint’, een echte ecolodge met een fenomenaal uitzicht – check de volgende blog om te zien hoe dit panorama er overdag uitziet.

Vlog 7: met het fellowship of the skylinie door het Usambara-gebergte

Het viewpoint-gedeelte van ‘MamboViewPoint’, onze accommodatie, zit wel goed! Na het wakker worden met dit fenomenale uitzicht reist het Fellowship of the Skylinie door naar Gandalfo the Great. Mijn beste maten beseffen volgens mij nog niet helemaal dat ze morgen met de kabelbaan naar beneden gaan – ze zijn althans nog aardig opgewekt!

Twee jaar geleden bezocht ik hier een stel Nederlandse heren, die hier werkten voor een timmerfabriek. Charles, Olivier en de legendarische Rick Langezaal: ik ben jullie nog altijd zeer erkentelijk dat jullie me die prachtige gebied hebben laten zien! Toen ik deze hoogvlakte zag – het is alsof je je door een andere wereld begeeft – wist ik dat Charlie’s reizigers deze kant zeker op moesten komen! Inmiddels zijn er meerdere avonturiers die hier via ons zijn geweest.

Vlog 8: afzien & afdalen richting het strand van Tanga

Gisteren lachten de heren nog, maar niet iedereen vindt de kabelbaanrit in de Skylinie even chill. Maar gezien het adagium van deze reis, ‘Afzien Verbroedert’, heeft men geen keus! Gelukkig kunnen de bangeriken bijkomen van een paar dagen hiken onder het warme evenaarszonnetje dat hier in Tanga altijd schijnt! We verlaten de bush – here comes the beach!

Vlog 9: op een dhow van Tanga naar Pangani

Het Tanzaniaanse Tanga is het startpunt van het Beach-gedeelte van onze trip! Na stappen in Nairobi, vele kilometers door het Afrikaanse stof op de motor en een paar dagen fors hiken is het nu eindelijk tijd voor wat ontspanning.

In dit tranquilo vissersstadje zie je gemakkelijk de bijzondere geschiedenis van de kuststreek – op deze plek werd honderden jaren lang gehandeld. Op een dhow, een oude Arabische zeilboot, varen we kalmpjes aan richting Pangani, nog zo’n stadje dat vele jaren belangrijk is geweest door de strategische ligging aan de rivier, die boten naar de binnenlanden voert en andersom.

Dit is tevens de plek waar je het hele jaar door vrouwelijke Scandinavische tandartsassistenten en verplegers treft, al chillend op één van de vele zandbanken. Een dappere versierpoging eindigt uiteraard in een deceptie, en dus maken we maar lol met wat blije Indiase buikdansers. Veel leuker eigenlijk!

Vlog 10: per boot richting Zanzibar

Vanuit Pangani varen we door naar Zanzibar, het bekende tropische eiland voor de Tanzaniaanse kust! Hoewel deze bestemming behoorlijk on the beaten track is, proberen we het nog een beetje anders aan te pakken door niet te gaan chillen in één van de grote resorts die het eiland rijk is.

Zo belanden we op Nungwi Beach, het backpackers-oord dat aan de noordkust van het eiland ligt. Een on the beaten track uitstapje is hiervandaan goed mogelijk: de eerdergenoemde resorts liggen op loopafstand naar Kendwa Beach, iets zuidelijker.

Vlog 11: billen, zon, zee en strand als perfecte afsluiter

Ondanks dat je bij de still van deze video mijn roodgebakken huidje ziet, zijn twee forse billen en het tropische Zanzibar de echte twee hoofdrolspelers van deze vlog. Los van het lekkere, laidback sfeertje is er nog een belangrijke reden om naar Nungwi gaan: hier ervaar je geen groot verschil tussen eb en vloed! Daardoor spoel je hier nooit weg en zijn er altijd feestjes op het strand!

Uiteindelijk is Zanzibar alles wat je ervan verwacht: mega-tropisch en toeristisch – iets wat voor het einde van je reis niet zo erg is. Licht verbrand stap ik uiteindelijk op het vliegtuig, want er moet weer gewerkt worden in de startup-villa! Abonneer je op mijn kanaal om meer video’s uit Afrika te zien!

Inhoud

HEB JIJ VRAGEN VOOR ONZE AFRIKA EXPERTS?

DEZE BLOGS ZUL JE OOK LEUK VINDEN:

Rwenzori Mountains in Oeganda: de perfecte plek voor een actieve lustrumreis